Efter snart 9 år på samma adress flyttar vi 200 m till det som under lång tid var Arkitekthögskolan. Byggnaden heter idag A house Ark och är ett kluster för företag inom bland annat media. Vi hoppas att du ska få nytta av oss och våra nya kompisar. Kom gärna och hälsa på oss i höst. Vi har bra restauranger som Mr Cake och Omaka i huset, men vi kan också sitta ute på vår innergård om vädret tillåter.
Huset där vi haft vårt kontor ska totalrenoveras.
Vi passar på att önska en riktigt glad och skön sommar. Slå gärna en signal, så att du vet att vi finns på plats när du kommer – 070-747 72 78
Ny besöks- och postadress:
Rätt Grafiska AB ℅ A house Ark Östermalmsgatan 26 A 114 26 Stockholm
P.S. Vill ni också ta fram en fin sommarhälsning, prata med oss så löser vi det.
SVAFAB går under namnet Swagelok Sweden när man marknadsför produkter, tjänster och system för flödesteknik i Sverige. Produkten är hämtad från USA och Swagelok är ett av världens starkaste varumärken på sin marknad. 2019 blev också Swagelok Norway en del av den svenska organisationen.
SVAFAB Stockholm Valve Fitting AB är ett företag med anor från 1973 och fyller således 50 år nästa år. Rätt Grafiska är därmed en junior i sammanhanget.
Kvalité och känsla
Tommy Horneman som äger Swagelok Sweden har tillsammans med sin personal varit väldigt noga med att hela tiden utveckla kvalité, lösningar och kundnöjdhet. Det återspeglar sig i allt som företaget gör. Rätt Grafiskas del i den processen har varit att leda workshops, vara kommunikativt bollplank, utveckla grafiska koncept för presentation av kundnytta, delta i lokalens utformning (entré, utställning, utbildningsrum och dekor), partner vid mässdeltagande, samt att bidra till traditionell kommunikation, print och promotion.
Hemma hos Swagelok Sweden
Direkt när du kommer till Swagelok Sweden lokaler i Sollentuna så känner du verkligen ”vibrationerna” av Swagelok. Historien presenteras snyggt i entrén och färgsättningen i lokalen är genomtänkt. Kaffekoppar, skyltning, dekor, förpackningar, broschyrställ, marknadsmaterial och allt det du möter andas kvalité och Swagelok. Den känslan förstärks ytterligare när du möter de trevliga medarbetarna. Här trivs man och känner sig välkommen.
Produkt – Tjänst – Driftsäkra System
Swagelok Swedens koncept handlar om lösningar, hållbarhet och framför allt om driftsekonomi. En produktion som står still kostar mycket pengar. Tillsammans med kunden analyseras defekter, behov, ekonomi och lösningar. Delar och teknik byts ut, personal hos kunden utbildas och ett system för att säkra driften byggs upp. Hos några kunder har man också konsignationslager. Konceptet renderar i en säker och ekonomisk produktionsmiljö.
Swagelok finns där du finns
Swagelok Swedens kunder finns bland annat i tillverkningsindustrin, oljeindustrin, raffinaderier, gruvor, livsmedelsindustrin, inom förnybar energi och forskning och utveckling. Du hittar deras lösningar hos företag som producerar produkter vi som konsumenter använder dagligen. Swagelok finns där du finns.
Resultatet av samarbetet
Några exempel på vad vi bidragit till hos Swagelok Sweden:
Grafisk formgivning: Företagspresentation, utbildningskatalog, installationsanvisningar, kundanalyser och rapporter.
Print: Påsar, förpackningar, roll-ups, visitkort, utbildningscertifikat, konferensblock och marknadsmaterial.
Promotion: Kaffekoppar, tröjor, skjortor, logoband och handdukar.
Lokal: Skyltning, dekor och utsmyckning av utställning och utbildningslokal.
KMG Maskinservice är ett familjeägt företag som arbetar med servicekoncept av städmaskiner och färgsprutor. Kunderna finns i städbranschen, fastighetssektorn och bland större företag I Sverige. Verksamheten utgår ifrån Sundbyberg i Stockholm, men är rikstäckande med kontor Helsingborg och fristående verkstäder i hela landet. KMG startade redan 1978 och har samarbetat med Sören Elelid i över 30 år och med Rätt Grafiska sedan starten 1992.
KMG – Ett IT- eller ett serviceföretag?
Idag 2022 är KMG mer av ett IT-företag där digitala lösningar ingår som en stor del av servicekonceptet. Det handlar inte längre bara om att laga städmaskiner utan om driftsekonomi, logistik och hållbarhetstänkande. Nästa gång du ser en städmaskin i tunnelbanan, på jobbet eller i affären, tänk miljö, hållbarhet och KMG.
Samarbetet
Under de första åren handlade samarbetet med Rätt Grafiska om traditionella trycksaker som visitkort, brevpapper, kuvert, offertmappar, etiketter och olika serviceblanketter. Idag handlar det om webbutveckling, digitala lösningar och kommunikationsmaterial. KMGs kunder ska kunna följa sina maskiner från start till mål. Det vill säga veta var de finns fysiskt, hur långt de har gått och när nästa servicetillfälle inträffar. De lösningarna och många fler kopplade till webbplatsen och annan IT har gjort KMG till ledande inom området service av städmaskiner.
En personalavdelning i mobilen
Under åren har vi och gemensamt utvecklat logotypen, den grafiska profilen, kommunikationsmaterial och webbplatsen. Samarbetet kring de digitala tjänsterna har blivit allt mer omfattande och involverat fler personer och företag än Rätt Grafiska. Vi är bland annat delaktiga i utvecklingen av en HR-plattform där all nödvändig information för en personalavdelning ska finnas till hands i mobilen. När plattformen är ”färdig” att användas i koncernen som består av 5 företag, så ska den erbjudas även till utomstående.
Hållbarhetsleverantören
Utvecklingen från skruv och mutter till städmaskiner som idag bara behöver vatten för att rengöra stora ytor har varit spännande. Daniel Grönberg som idag är Vd för KMG ser än ännu mer spännande framtid, där affärsutveckling, hållbarhet och att bygga långa samarbeten blir en allt större del hans arbete. Daniel tänker hållbarhet varje sekund och i varje beslut som tas och som rör företaget. KMG vill vara hållbarhetsleverantören, en resa vi på Rätt Grafiska gärna är en del av.
Vad Rätt Grafiska gjort tillsammans med KMG genom åren:
Brevpapper, visitkort, kuvert, blanketter, skyltar och dekaler. Grafisk profil, uppdatering av logotype, presentationer, marknads- kommunikations- och mässmaterial.
Vad vi utvecklar och arbetar med tillsammans för framtiden:
Marknadskommunikation, Webbplats, HR-plattform, servicekoncept och varumärkesvård.
Mörby Centrum som ägs av Skandia Fastigheter ligger i Danderyds kommun i Stockholm. Centrumet fungerar som kommuncentrum för de som bor i Danderyd. Det är också ett ”vardagscentrum” för många som passerar till och från sina destinationer under veckorna. Med E18 utanför dörren och som slutstation på tunnelbanan blir det ett naturligt kommunikationsnav för många pendlare. I Mörby Centrum finns dagligvaruhandel, Systembolaget, apotek och mängder med olika butiker och verksamheter. Många utför sina ärenden, köper kläder, tränar, går till tandläkaren eller äter sin lunch här.
Vårt arbete
Rätt Grafiska har tillsammans med marknadsansvarige Peder Berentsen arbetat fram ett koncept som vi kallar ”Butiker i fokus”. Konceptet utgår från butikernas och verksamheternas aktiviteter, events och nyheter i kommunikationen. Vi kommunicerar mycket reellt innehåll och content med vardagstips. Naturliga temaperioder som ”Kom i form”, ”Vårmode”, ”Skolstart”, ”Jul” med flera förstärker och belyser centrumets bredd och nytta för besökaren. Ett centrum som underlättar din vardag.
Tillsammans med Mörby Centrum utformar vi årligen marknadsplan, kampanjplan och genomför de teman som är planerade. Vi har bland annat varit delaktiga i utvecklandet av en kommunikativ strategi för en stor om/utbyggnad av centrumet, bildmanual och en omfattande digital strategi.
Exempel på arbeten som vi dagligen utför till Mörby centrum är: Annonser, inlägg i sociala medier, bildskärmar, animationer, fotografering, vepor, dekor, kampanjblad till butiker, hänvisningsskyltar mm.
För att nå Mörby Centrums målgrupper kommunicerar vi i flera kanaler som lokalpress, skyltning mot E18 och t-banebesökare, bildskärmar, i sociala medier som Facebook och Instagram. Rätt Grafiska utför även uppdateringar och nyheter på webbplatsen som är den naturliga informationskanalen. Vi har bidragit till den omdaning som gjorts för att förstärka informationen till besökaren och underlaget för SEO. Många av de bilder som används i kommunikationen är fotograferade av Johan hos oss på Rätt Grafiska.
Det går bra för Mörby Centrum
Trots de svårigheter som handeln varit drabbad av under covid så är alla lokaler i Mörby Centrum uthyrda och fler vill etablera sig här. Omsättningen har legat runt 800 milj sek/år och besöksantalet är närmare 1 miljon besökare/år. Populationen och målgrupperna runt centrumet är välmående och allt i kommunikationen ska andas lokalt och personligt, men också ge en känsla av hög servicegrad och tillgänglighet.
Några resultat av vårt arbete
Under de 5 år vi samarbetat har vi nått följande framgångar tillsammans:
Första året höjdes vårt betyg i NKI rejält (butikernas bedömning av Mörby Centrums marknadsarbete) och har sedan dess legat konstant.
Mörby Centrum har många gillade inlägg på Facebook. (1:a-3:a i snitt/10 inlägg över olika och flertalet mätperioder jämfört med 300 handelsplatser)
Mörby har ett av de absolut mest gillade inläggen på Instagram under alla tider (Över 2000 likes på Alla-Hjärtans-Dag-kampanj) för handelsplatser.
Mörby Centrum har prisats med en 2:a plats och ett diplom för ”Best innovation 2022” av NCSC för sitt informations- och SEO-arbete på webbplatsen.
Äntligen är sommaren här. Vi som älskar att vara ute i sol och värme hoppas på många glassar och bad att svalka oss med. Vill ni träffa oss, slå gärna en signal före, det är inte alltid vi är på kontoret.
Under veckorna 29 och 30 har vi semester, men ni når oss alltid på 070-747 72 78 eller mail.
P.S. Vill ni också ta fram en fin sommarhälsning, prata med oss så löser vi det.
Som hos många andra i dessa tider har vi begränsad närvaro på kontoret och arbetar till stor del på distans. Boka gärna en tid ifall ni vill besöka oss.
Under veckorna 29 och 30 har vi stängt för semester, så passa på att bada, t.ex på Långholmen med utsikt över Riddarfjärden med stadshuset i bakgrunden. Och som vanligt ni når oss alltid på 070-747 72 78.
P.S. Vill ni ocks ta fram en fin sommarhälsning, prata med oss så löser vi det.