Strategisk & visuell kommunikation

Kundresan – Mörby Centrum

Marknadsplan - Mörby Centrum
Marknadsplan – Mörby Centrum

Mörby Centrum

Mörby Centrum som ägs av Skandia Fastigheter ligger i Danderyds kommun i Stockholm. Centrumet fungerar som kommuncentrum för de som bor i Danderyd. Det är också ett ”vardagscentrum” för många som passerar till och från sina destinationer under veckorna. Med E18 utanför dörren och som slutstation på tunnelbanan blir det ett naturligt kommunikationsnav för många pendlare. I Mörby Centrum finns dagligvaruhandel, Systembolaget, apotek och mängder med olika butiker och verksamheter. Många utför sina ärenden, köper kläder, tränar, går till tandläkaren eller äter sin lunch här. 

Skolstartskampanj för Mörby Centrum.
Skolstartskampanj för Mörby Centrum.

Vårt arbete

Rätt Grafiska har tillsammans med marknadsansvarige Peder Berentsen arbetat fram ett koncept som vi kallar ”Butiker i fokus”. Konceptet utgår från butikernas och verksamheternas aktiviteter, events och nyheter i kommunikationen. Vi kommunicerar mycket reellt innehåll och content med vardagstips. Naturliga temaperioder som ”Kom i form”, ”Vårmode”, ”Skolstart”, ”Jul” med flera förstärker och belyser centrumets bredd och nytta för besökaren. Ett centrum som underlättar din vardag.

Tillsammans med Mörby Centrum utformar vi årligen marknadsplan, kampanjplan och genomför de teman som är planerade. Vi har bland annat varit delaktiga i utvecklandet av en kommunikativ strategi för en stor om/utbyggnad av centrumet, bildmanual och en omfattande digital strategi.

Exempel på arbeten som vi dagligen utför till Mörby centrum är: Annonser, inlägg i sociala medier, bildskärmar, animationer, fotografering, vepor, dekor, kampanjblad till butiker, hänvisningsskyltar mm.

Strategidokument och profilmanualer för Mörby Centrum.
Strategidokument och profilmanualer för Mörby Centrum.

För att nå Mörby Centrums målgrupper kommunicerar vi i flera kanaler som lokalpress, skyltning mot E18 och t-banebesökare, bildskärmar, i sociala medier som Facebook och Instagram. Rätt Grafiska utför även uppdateringar och nyheter på webbplatsen som är den naturliga informationskanalen. Vi har bidragit till den omdaning som gjorts för att förstärka informationen till besökaren och underlaget för SEO. Många av de bilder som används i kommunikationen är fotograferade av Johan hos oss på Rätt Grafiska.

Det går bra för Mörby Centrum

Peder och Sören med utmärkelse av Nordic Council of Shopping Centers för Best Inovation Finalist.
Peder och Sören med utmärkelse av Nordic Council of Shopping Centers för Best Inovation Finalist.

Trots de svårigheter som handeln varit drabbad av under covid så är alla lokaler i Mörby Centrum uthyrda och fler vill etablera sig här. Omsättningen har legat runt 800 milj sek/år och besöksantalet är närmare 1 miljon besökare/år. Populationen och målgrupperna runt centrumet är välmående och allt i kommunikationen ska andas lokalt och personligt, men också ge en känsla av hög servicegrad och tillgänglighet.

Några resultat av vårt arbete

Under de 5 år vi samarbetat har vi nått följande framgångar tillsammans:

  • Första året höjdes vårt betyg i NKI rejält (butikernas bedömning av Mörby Centrums marknadsarbete) och har sedan dess legat konstant.
  • Mörby Centrum har många gillade inlägg på Facebook. (1:a-3:a i snitt/10 inlägg över olika och flertalet mätperioder jämfört med 300 handelsplatser) 
  • Mörby har ett av de absolut mest gillade inläggen på Instagram under alla tider (Över 2000 likes på Alla-Hjärtans-Dag-kampanj) för handelsplatser.
  • Mörby Centrum har prisats med en 2:a plats och ett diplom för ”Best innovation 2022” av NCSC för sitt informations- och SEO-arbete på webbplatsen. 

Välkommen till Mörby Centrum